Συμμετοχή του 16ου Δ.Σ. Λάρισας στην Εβδομαδιαία Εκδήλωση Κατάρτισης Εκπαιδευτικών του Ερευνητικού Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+ «CHOICE»

Από τις 19 έως τις 26 Φεβρουαρίου, η Κοινοπραξία CHOICE συγκεντρώθηκε στη Λάρισα και με οικοδεσπότη το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας συμμετείχε στην Κοινή Βραχυπρόθεσμη Εκδήλωση Κατάρτισης Εκπαιδευτικών που υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του Ερευνητικού Ευρωπαϊκού Προγράμματος «CHOICE: Citizenship Competences to Tackle Climate Changes». Σκοπός το έργου "CHOICE" είναι να υποστηρίξει την ανάπτυξη των ικανοτήτων του πολίτη σε μαθητές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να συμβάλουν στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής μέσω της υιοθέτησης βιώσιμων συμπεριφορών (https://projectchoice.eu/).

Κατά τη διάρκεια της 6ήμερης κατάρτισης 'Train-the-Trainers' οι εκπαιδευτές από τους συνεργαζόμενους φορείς, το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών & Εκδόσεων (ΙΤΥΕ) «Διόφαντος» σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, το ερευνητικό κέντρο DeepBlue, καθώς και το κέντρο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Consorzio Ro.Ma, συντόνισαν βιωματικά εργαστήρια για τους 15 συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς από το 16ο Δ.Σ. Λάρισας (Ελλάδα), το ARC school (Ρουμανία), το Primary School in Janków Przygodzki (Πολωνία), το TEK Secondary School (Τουρκία) και το Istituto Magistrale Statale Giordano Bruno (Ιταλία) σε θέματα όπως η κλιματική αλλαγή και η βιωσιμότητα, οι εκπαιδευτικές μεθοδολογίες STEM, η ενσωμάτωση ψηφιακών εργαλείων στην τάξη, ο σχεδιασμός και η διοργάνωση επιστημονικών εργαστηρίων στο σχολείο, η δημιουργία και η επεξεργασία βίντεο κ.ά. .

Ειδικότερα κατά την 1η ημέρα η Διευθύντρια Έρευνας και Ανάπτυξης του ερευνητικού κέντρου DeepBlue, Alessandra Tedeschi, συντόνισε εργαστήρια σχετικά με την εκπαίδευση STEM και STEAM, καθώς και εξειδικευμένο, καινοτόμο και πρωτότυπο εργαστήριο για την διοργάνωση και τον συντονισμό ενός 'Junior Science Café' (Μαθητικό Καφενείο της Επιστήμης) σε σχολεία Π.Ε. & Δ.Ε.. Η 2η ημέρα της εκπαίδευσης επικεντρώθηκε στην σε βασικές έννοιες σχετικές με την κλιματική αλλαγή όπως το κλίμα και ο καιρός , η υπερθέρμανση του πλανήτη, το φαινόμενο του θερμοκηπίου, αλλά και στον τρόπο αποτελεσματικής επικοινωνίας των εννοιών που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή και το περιβάλλον. Τα εργαστήρια της 3ης ημέρας συντόνισαν οι συνεργάτες του έργου από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και είχαν ως θέμα τη χρήση ψηφιακών εργαλείων και τον τρόπο ενσωμάτωσής τους στη διδακτική πρακτική και πιο συγκεκριμένα σε μαθήματα που στοχεύουν στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με την κλιματική αλλαγή. Συγκεκριμένα, παρουσιάστηκε η χρήση προσομοιωτών, παιχνιδιών και εργαλείων αποτυπώματος άνθρακα που μπορούν να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο του μαθήματος, αλλά και σε σχετικά με το περιβάλλον εκπαιδευτικά προγράμματα και δράσεις που υλοποιούνται στο σχολείο. Τα εργαστήρια της 4ης ημέρας συντόνισαν οι συνεργάτες του Consorzio Ro.Ma. και είχαν ως κεντρικό θέμα τις στρατηγικές μετριασμού και προσαρμογής σχετικά με την κλιματική αλλαγή, παρουσιάζοντας τον ρόλο των υπευθύνων χάραξης πολιτικής στην καθοδήγηση του κοινού μετώπου κατά της κλιματικής αλλαγής. Η τελευταία μέρα αφορούσε σε εργαστήρια σχετικά με τη δημιουργία και επεξεργασία βίντεο. Μέσα από τα εργαστήρια αυτά η Deep Blue μοιράστηκε τις γνώσεις και την τεχνογνωσία της στη διάχυση & επικοινωνία των αποτελεσμάτων της επιστημονικής έρευνας.

Κατά τη διάρκεια της κατάρτισης 'CHOICE JSTE Train-the-Trainers' οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί από κάθε σχολείο καθοδηγούσαν εκ περιτροπής την υπόλοιπη ομάδα κατά την εφαρμογή πειραμάτων/εργαστηρίων σχετικών με τον περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή. Έγινε επίδειξη πειραμάτων, όπως μικρής κλίμακας σύστημα άρδευσης νερού από ανακυκλωμένα αντικείμενα (πλαστικά μπουκάλια και καλαμάκια), πείραμα φιλτραρίσματος νερού χρησιμοποιώντας υλικά όπως βαμβάκι, βότσαλα και χώμα, τρόπος υπολογισμού της ετήσιας κατανάλωσης ενέργειας των ηλεκτρονικών μας συσκευών, καθώς και του ατομικού αποτυπώματος άνθρακα με τη χρήση διαδικτυακών εργαλείων, καθώς και δημιουργίας scrub σώματος με χρησιμοποιημένους κόκκους καφέ. Όλα τα παραπάνω πειράματα θα υλοποιηθούν με τη συμμετοχή και ενεργή εμπλοκή των μαθητών σε όλα τα συνεργαζόμενα σχολεία.

Μέσω της συμμετοχής τους στη συγκεκριμένη εκδήλωση κατάρτισης οι εκπαιδευτικοί των συνεργαζόμενων σχολείων έχουν λάβει τις απαραίτητες γνώσεις και την τεχνογνωσία ώστε να μπορέσουν να προχωρήσουν στην επόμενη μεγάλη δραστηριότητα του προγράμματος «CHOICE» που είναι η έναρξη της πιλοτικής εφαρμογής ενός συνόλου καινοτόμων εργαστηριακών δραστηριοτήτων εκπαίδευσης (educational paths) που έχουν αναπτυχθεί από τα μέλη της Κοινοπραξίας CHOICE για τους μαθητές και τις μαθήτριες των πέντε συνεργαζόμενων σχολείων και τις οικογένειές τους.

Στην παιδαγωγική ομάδα του έργου «CHOICE» για το 16ο Δημοτικό Σχολείο Λάρισας συμμετέχουν οι εκπαιδευτικοί Μπότη Ευαγγελία ΠΕ70 ως επιστημονικός υπεύθυνος του έργου, η Μπελόγια Παρασκευή ΠΕ06 και ο Στεργίου Γρηγόρης ΠΕ 86, καθώς και 71 συνολικά μαθητές της Ε΄ και Στ΄ τάξης του σχολείου. Ευχόμαστε καλή επιτυχία στους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές και τις μαθήτριες του 16ου Δημοτικού Σχολείου Λάρισας που συμμετέχουν σε αυτό το τόσο καινοτόμο ευρωπαϊκό πρόγραμμα και αναμένουμε τα αποτελέσματα των δράσεών τους.

choice1

choice2